X1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
X17
 
text

Aurèle Crasson

ENS - CNRS, Institut des textes et manuscrits modernes UMR 8132
[email protected]

Experience

Aurèle Crasson is Deputy Director of the Institut des Textes et Manuscrits Modernes (ITEM), of the National Scientific Research Center (CNRS). Her research on creative processes is based on two objects: writers’ manuscripts and “avant-textes” in visual arts. She is particularly interested in exhuming, describing and understanding the traces that lead to the production of
a work and its interpretation. Today, Aurèle Crasson is interested in natively digital writing. She is responsible for the “Derrida Hexadecimal” project funded by the EUR Translitterae and the DIM Sciences du texte et connaissances nouvelles. This project aims to explore Jacques Derrida’s hard disks deposited at the Institut Mémoire de l’édition contemporaine (IMEC), using digital forensic methods, and to exploit the natively digital archives collected in order to highlight the philosopher’s writing strategies.

She has published in particular « l’œuvre d’Edmond Jabès peut-elle se lire sous forme de 0 et de 1 ? » in Steven Jaron, Portrait (s) d’Edmond Jabès (BNF / Le Seuil, 2000), « Récit d’Edmond Jabès, les cinq états du manuscrit » Aurèle Crasson, Irène Fenoglio, Marcel Cohen (Textuel, 2005). Edmond Jabès .() Aurèle Crasson et Anne Mary (dir). eds Hermann. Paris. 2012, Aurèle Crasson, « Edmond Jabès, l’exil en partage ». eds. Hermann, 2013. Un poète de l’altérité, propos recueillis par Cédric Enjalbert. Chroniques de la Bibliothèque nationale de France n°62. Avril 2012.

Bibliography

Aurèle Crasson (dir), « L’édition du manuscrit. De l’archive de création au scriptorium électronique » (Academia-Bruylant, 2008). “A-repentirs ou l’écriture de l’indécidable” in Écritures du XXIème siècle. Genèses in vivo. Claudia Amigo Pino, Irène Fenoglio et Veronica Galindez Jorge(dir). eds du Manuscrit, coll. Écritures du XXIème siècle. 2012.  Genesis, n° 37, « Verbal – Non verbal » Pups. Paris, 2013.

Monique Sicard, Aurèle Crasson, Gabrielle Andries La fabrique photographique des paysages,. eds. Hermann, 2017« Paesaggio ecreazione fotográfica : genesi dello Scialle spagnolo di Jean-Michel Fauquet » in PhotoPaysage, Il paesaggio inventato dalla fotografia. A cura di Malvina Borgheerini e Monique Sicard. Eds Quolibet 2020.

Aurèle Crasson, Derrida et l’ordinateur : une archive malgré soi. En attendant Nadeau. www.en-attendant-nadeau.fr/2019/11/19/archives-manuscrits-4-derrida/ (2019) « siliscrit » de Jacques Derrida. Exploration d’une archive nativement numérique, par Aurèle Crasson, Jean-Louis Lebrave et Jérémy Pedrazzi in Une tradition italienne sous la dir. de Christian Del Vento, Pierre Musitelli Genesis, n° 49, 2020.

text
All rights reserved © DIM_STCN 2024
Graphic design & development: Julienne Richard & Simon Bouchard